April 2002

 

In de tussen tijd proberen we ook wat te genieten door te borrelen met nieuwe kennissen, uit eten, naar de film, shoppen, Istanbul bekijken.

Uiteindelijk kopen we de Volvo Penta uit 1982 van de Okura (hetzelfde bouwjaar als de JoHo, moet goed zijn).

Zij hebben al een nieuwe Yanmar besteld en zitten met hun oude motor in de maag (van de Turkse autoriteiten moet deze motor aan boord hun schip het land uit).

 

Onze boot moet wel grondig worden verbouwd anders past de Volvo Penta niet, het ding is enorm qua omvang. Op dit ogenblik is het binnenin de boot een enorme chaos. Ook moeten we rekening met de tijd houden, over 2,5 week moeten we in Kusadasi zijn! Dat wordt flink doorwerken.

Buiten is het regenachtig en koud, binnen een puinhoop. Beetje bij beetje vorderen we en in de avond gaan we regelmatig uiteten en naar de bios, door de puinhoop in de boot is verblijf in de salon niet mogelijk, koken evenmin en de films zijn hier gewoon in het engels met turkse ondertiteling. Omdat alleen de voorpiek overblijft wordt de leefruimte beperkt.

 

Vandaag is de dag dat de nieuwe motor er in wordt gelepeld. Ondersteund door een heftruck en een stuk of vijf turken, begeleid John de motor naar binnen. Het gaat bijna fout, John krijgt de motor (350 kg) vol op zijn benen, goddank loopt het goed af.

De motor zit erin, ombouw was al klaar en moet alleen worden afgewerkt. De motor wordt getest en alles werkt.

We hebben nog een dag Istanbul en bezoeken de Blauwe Moskee, Top Kapi. Istanbul is het oude Constantinopel (vernoemd naar Constantijn de Grote) aan de Gouden Hoorn, waar de Bosporus Europa van Azie scheid. Deze haven- en handelsstad is de grootste stad van Turkije. Tot 1923 was het de hoofdstad.

 

Over 5 dagen zijn Johnís ouders in Kusadasi dus moeten we voortmaken.

De vaarroute richting Middellandse Zee is erg druk (veel vrachtvaarders) en we besluiten de wacht naar twee uur terug te brengen. We stoppen in Bozcaada voor een korte nachtrust en wat warmte. De volgende dag is het weer vroeg uit te veren, het wordt een onvergetelijke dag, ruwe zee, erg vermoeiend met een windkracht zeven uitlopend naar negen, maar vanuit de rug zodat we als een dolle opschieten. De wind zorgt er wel voor dat we moeten uitwijken naar Griekse wateren.

In de avond ankeren we in een beschutte baai op Lesbos (Griekenland).

 

Bij vertrek van Lesbos hebben we geen wind, maar geen zorgen, nog voor het eind van de ochtend wakkert de wind weer behoorlijk aan.

We stoppen in Alacati waar we de nacht doorbrengen. Vandaag is Jolan jarig, ze wordt beloond met een mooie zonnige dag. Je krijgt wat je verdient zeggen ze welÖ. J.

Die avond ankeren we in Kormen Adasi, 21 nm van Kusadasi vandaan.

Eind van de volgende ochtend komen we eindelijk in Kusadasi aan en het wordt een emotioneel weerzien.

 

De dagen die volgen huren we een auto en bezoeken met zín vieren Ephesus, een Carische nederzetting, sinds de 12e eeuw bewoond door Ionische Grieken. De Artemis tempel was een van de 7 wereldwonderen voor de Grieken. Ingelijfd door de Romijnen en verwoest door de Goten. Bij opgravingen zijn o.a. de tempel van Hadrianus, Agora, theater en marmeren straat gevonden.

Verder bezichtigen we Milet, een stad aan de monding van de Meander in de klassieke oudheid. Vanuit Milet werden vele kolonies gesticht. Het dichtslibben van de haven leidde in de Middeleeuwen tot verval. Een van de dagen brengen we in de omgeving van Cesme door, waar op dat moment een markt is.

Op 30 april nemen we afscheid van Johnís ouders. De tijd vliegt.

Nu bereiden we ons voor op de komende EMYR 2002, die binnen een paar dagen van start gaat.